Ponnytiden?

Ponnytiden är något som ofta ger mig en rejäl tankeställare. Är ponnytiden verkligen så viktig som alla säger, eller är det bara något som man individuellt tycker?
 
Mitt svar är JA, för mig är ponnytiden sjukt viktig. Det kanske bara är jag men jag har sett allt för många riktigt unga som har flera ponnyår kvar som går upp på storhäst och hävdar att dess "ponnytid snart är slut". Seriously? Bro, du är 13 bast. Din ponnytid är inte slut på ett par år kan jag säga.
 
Sedan får man ju självklart gå upp på storhäst när man känner för det. Man kanske känner sig färdig på ponny trots sina unga år, man kanske är färdig med sin lilla c-ponny och har fått ett riktigt nice erbjudande om en storhäst, eller så har man växt ur ponnysar? Självklart gör man ju helt som man själv vill! Men, jag tycker det är synd att så många, otroligt duktiga, ponnyryttare slutar så himla tidigt med ponnysar. Jag menar, ponnytiden är något man aldrig kan få tillbaka. Javisst, är du i lagom längd kan du väl rida ponny livet ut, men man borde ta vara på åren innan man blir för gammal för att göra det där extra roliga, tävla.
 
Dock är ju inte tävlandet anledningen till att man rider, självklart inte. Men det är ändå såpass många som tävlar, och jag tror vi alla kan enas om att ponnytävlingar är något litet extra speciellt jämfört med storhästtävlingar. Den där goa känslan. Nerverna hänger i luften, ponnymorsor (även om de flesta kan vara jobbiga så kan man få sig ett o ett annat gott skratt..), maxade banor på små ponnysar, små lurviga russ vars ben går som trumpinnar runt banan, you name it.
 
Vad tycker ni, just angående det att så många väljer att skippa ponnytiden och gå över till storhäst fast dem har mååånga år kvar? Jag tycker det är lite synd. Som jag nämnde tidigare är  det helt ens eget val, men har man chansen tycker jag man borde ta vara på ponnytiden. För ponnysar är något extra speciellt.
 
Jag personligen, kommer göra allt jag kan för att ta vara på min tid på ponny. Jag är endast 14 år och har ett tag kvar, men det gäller att ta vara på det. Tävla, rida, busa och bara ha riktigt kul, för när ponnytiden är över kommer den aldrig tillbaka.
 
/ Ebba
Min lilla polle idag! Visste ni att Northon ofta misstas för att vara en liten storhäst? Men det är han inte, han är faktiskt en ponny. :)
 

Kommentarer
Postat av: Elise

Håller helt med dig!
Tyvärr håller jag på att bli för stor för min skötponny Sunshine (liten C-ponny). Kan säkert rida henne 1 år till, men vill inte känna att jag är för stor när jag rider henne. Men jag ska göra så mycket för att ta vara på tiden med henne!
Fin blogg föresten :)

2013-12-22 @ 19:15:29
URL: http://weride.blogg.se
Postat av: Vanessa

Själv ska jag gå upp till storhäst i vår och börja tävla i sommar. Själv är jag också 14 bast. Men anledningen till att jag slutar på ponny är inte "min tid är över" utan "jag vill satsa långt på en häst jag kommer kunna tävla hur länge som helst". Och sedan när man kollat på en läcker storhäst kan man inte neka till erbjudandet ;) i övrigt, bra skivet.

God jul och gott nytt år!!

2013-12-24 @ 08:06:08
URL: http://russetville.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0