Broddar i hagen?

Tänkte ta upp ett ämne nu som jag gissar är ganska aktuellt, nämligen broddar!
Jag har under två års tid med Berry alltid broddat i och ur innan och efter varje ridpass och vi lät honom aldrig gå med broddar i hagen eller i boxen. Visst, det var lite osmidigt, vissa dagar trodde jag att ryggen skulle gå av, haha, men värt det eftersom det annars var risk för att han trampade upp sig eller kanske sparkade sönder sin hagkompis när han var ute och för att han skulle riva upp sin egen mage om han ville lägga sig ner i boxen. Jag tycker att dessa argument lätt väger upp det faktum att han hade fått något bättre fäste i hagen med broddar.
 
Nu är det så att Apollos ägare kräver att han ska ha broddar på alla fyra dygnet runt, det står dock inte i kontraktet vilken sorts broddar det ska vara. Apollos hage är förövrigt en bit av ett fält som är hyfsat platt utan gropar, stora stenar, träd eller liknande och där går han med en liten storhäst som han kommer bra överrens med, dock är Apollo ganska klumpig och han har lätt att trampa sig... Jag pratade för några dagar sen med hon som äger den andra hästen (som jag även hjälper till med någon gång då och då), och hon skor sin med fasta täckbroddar. Hon berättade lite mer än det jag redan visste om det och så, och jag är nu 99% säker på att Apollo ska få sådana vid nästa skoning. Dessutom ska Apollo, sedan när det kommer snö, få ha boots boots i hagen. Vill inte ha dem än eftersom det kan komma lera osv innanför och sedan skava...
 
Jag skulle, av de anledningarna som jag skrev i början, aldrig låta min häst ha isbroddar på alla fyra dygnet runt, men vill jättegärna höra era åsikter angående det här! :D

Kommentarer
Postat av: Caroline

Hej, det här har inte med ämnet att göra men, jag undrar om ni kanske vet var en viss Cheqqer (fux, född ca 2006) finns nuförtiden. Googlade honom och kom till northons.blogg.se som ledde mig hit. Undrar bara om ni kanske vet något om honom? Såg hans bild på northons.blogg.se. Blir riktigt glad om ni vet något. Mvh Caroline.

Svar: Hej! :) Vad kul att du hittade hit, vi hade Cheqqer på ridskolan för ett par år sedan, han vilade upp sig efter en skada. Sen efter ett tag var han tyvärr tvungen att åka, och jag är ledsen men jag vet inte vart han är nu.
fuxarnas.webblogg.se

2013-11-21 @ 18:37:47
Postat av: Anonym

Vad olika det kan vara.... Jag tar mycket hellre ett broddtamp än en fläkskada pga dåligt fotfäste. Under de 7 åren jag haft brodd dygnet runt under tiden det varit is/snö ute så har jag haft ETT broddtramp, och broddarna påverkar absolut inte hästen ett dugg för att den ligger ner. Det blir väldigt halt för skodda hästar utan brodd, utsätter dem inte för den halkrisken i onödan

Svar: Som jag nämnde är min ponny en sådan som lätt trampar sig, och som jag också nämnde kommer han ha broddar även i hagen även om det inte är största storlekens isbrodd. En isbrodd kan riva upp hästens mage om den lägger sig på ett konstigt sätt och om hästen snubblar till i hagen kan den slita av sig en sena. Om du bara har haft ett broddtramp har du en häst som inte kliver på sig själv, vilket jag har. Säger dock inte heller att jag vill ha en fläkskada utan jag markerade "fasta täckbroddar" av en anledning, Apollo kommer alltså inte gå skodd utan broddar och halka omkring, däremot kommer han ha en mindre risk att trampa sig illa och skada sig på så vis. :)
fuxarnas.webblogg.se

2013-11-21 @ 21:36:08
Postat av: Anonym

Fast är det bättre att hästen fläker upp sig mellan frambenen, halkar hästen med frambenen kan ju bröstmuskeln slitas isär, vilket förmodligen kommer leda till avlivning, det gör sällan broddtramp. Samma sak med bakbenen, väldigt allvarligt med fläkskador. Fasta brodda är ju heller ej lika kraftiga och har då sämre fäste. Olika hur man tänker!

Svar: Det jag syftade var att ISBRODDAR PÅ TOLV FUCKING JÄVLA MILLIMETER är allt annat än bra att ha i på alla fyra, hela tiden. Har för övrigt ändrat mina planer angående broddar sedan jag skrev det här inlägget, för nästan tre veckor sen. Jag är inte dum i huvudet. Apollo har broddar i alla fyra skorna, och det finns inget annat alternativ än det eftersom det står i kontraktet att han måste ha det, sedan står det inte uttryckligen vad det är för typ av broddar. Min fråga var också menad som att jag ville veta hur ni läsare gör med era hästar, varken ni eller jag kan ju påverka det som står i mitt hyreskontrakt, och ni bloggläsare har ju inte läst det - right? Försök du gömma dig bakom "anonym", haha, jag bryr mig inte eftersom du ändå inte kan påverka någonting. Jag vill varken att min häst kommer in från hagen med fläkningsskador, med en helt uppriven mage, avslitna senor eller stora rivsår över hela ryggen, rumpan eller HUVUDET för att han och Elvin har lekt, för vet du varför? Jag bryr mig om och jag känner min häst.
fuxarnas.webblogg.se

2013-12-11 @ 15:06:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0